2012. február 4.

ÉLD FEL! projekt játékszabályai

Az előző bejegyzésben írtam, hogy nagy elhatározásra jutottam. A következő hónapokra azt tervezem, hogy "elfogyasztom" a már meglévő dolgaim egy részét és csak ezután veszek új dolgokat. Erre kidolgoztam a saját tervem, amit most megosztok veletek is. A projektnek pedig kerestem egy nevet, ami végül az ÉLD FEL! lett.

1. Mérd fel, hogy mid van!
Az első lépésben meg kell tudnunk, hogy valójában mik is vannak a birtokunkban. Én kategóriákra bontottam a dolgokat, így könnyebben áttekinthető az egész (pl.: arclemosók, hajhabok, tusfürdők, szemceruzák stb...). Ezekből listát is írhatunk, amit akár magunknál is tarthatunk és ha véletlenül elgondolkoznánk a vásárláson a drogériák polcai előtt. Ilyenkor elő tudjuk venni és "szörnyülködni" a számokon.

2. Szelektálás
Nem kell mindent őrizgetnünk, ha tudjuk, hogy az adott dolgot soha többet nem fogjuk használni. Én nem szeretek semmit kidobni (de van, amikor nem tudunk más tenni), jobb megoldásnak találom, ha elajándékozzuk. Ezzel is több hely szabadul fel és könnyebb lesz a következő lépés.

3. Választás
Miután szelektáltam és végignéztem, hogy a kritikus darabokból mi és mennyi van, kinevezek 1-2 dolgot, amit használni fogok. Itt kiválaszthatjuk, amiben már kevés van vagy amit a legjobban szeretünk. Én ezeket kint hagytam azokon a helyeken, ahol használni szoktam vagy ahol szem előtt vannak, a többi, jelenleg nem használt dolgot eltettem a szekrény mélyére. Nálam a kritikus darabok: fekete szemceruza, highlighter, barna szemhéjfesték, szempillaspirál, arclemosó, szappanok.

4. Használat
Nem elég az elhatározás, hanem végig is kell vinni. Tudom, hogy bizonyos dolgokat (pl.: szemhéjfesték) unalmas huzamosabb ideig használni, nem is az a cél, hogy megutáljam ezeket a darabokat, hanem hogy ha arra a bizonyos színre van szükségem, akkor mindig ugyanazért nyúljak. Emellett kihívásnak is tekinthetjük, hogy egy adott színből mennyi mindent tudunk kihozni. Én már belekezdtem és nem mondom, hogy nem voltak mély pontok, de nagyon jó érzés, amikor elfogy, kiürül valami.

Emellett én még a következőket teszem a siker érdekében:

Wishlist
Ilyen listák összeírását hasznosnak találom, mert eközben is tudatosítjuk magunkban, hogy mikre van igazán szükségünk. Ha a listán nem konkrét termék van, akkor itt segítségül hívhatjuk a neten található véleményeket, így nagyobb az esélye annak, hogy megfelelő terméket válasszunk. Ez azért is fontos, mert nagyobb valószínűséggel kerülhetjük el azt, hogy nem megfelelő terméket vásárlunk és ezért újat kelljen vennünk.

Fedezd fel újra!
Sokszor nem is tudjuk a sok cuccunk miatt, hogy mennyi kincs lapul a szekrényünkben. Ezért jó néha átnézni, mert rájöhetünk, hogy régről vannak olyan dolgaink, amik újra divatba jöttek és így nem kell egy újat venni. Emellett a limitált kiadások sokszor nagyon hasonlítanak vagy akár meg is egyezhetnek egy-egy régebbi termékkel, ami már birtokunkban van. Legtöbbször csak a csomagolásukban térnek el. Valljuk be, hogy egy aranyos kis masni, cuki figura csábító tud lenni, de emiatt vegyük meg a ötödik ugyanolyan színű szemfestéket?

Dokumentálás
Februártól elkezdtem írni kategóriák szerint, hogy miket és mennyiért vettem. Ennek segítségével a hónap végén látom, hogy miket vásároltam és mennyit költöttem. (Én nem csak a szépségápolással kapcsolatos dolgokat írom, hanem van ruhás, kiegészítős és szórakozásos listám is.)

Elkerülés:
Drasztikusabb megoldás lehet, hogy messziről elkerüljük a csábítást. Nem megyünk drogériákba "csak úgy" nézelődni, hanem csak akkor, ha konkrét célunk van. Ilyenkor írhatunk "bevásárló listát" is, hogy biztosan ne csábuljunk el.

Figyelemre méltó termékek listája
A blogok olvasását nem lehet elkerülni (vagyis de, de ezt nem ajánlom senkinek :D), ezért ilyenkor fokozottan figyelnünk kell magunkra. :D Ha nagyon megtetszenek termékek és már kezdjük érezni a "most azonnal kell nekem" érzést, akkor írhatunk egy listát "figyelemre méltó termékek" címmel. Ezt havonta átolvashatjuk, a fontos dolgokat megtarthatjuk, az aktualitásukat vesztetteket pedig kihúzhatjuk róla.

1(-3) hetes szabály
Nem gondolom úgy, hogy a hirtelen változás, a teljes lemondás hasznos lehet. Emellett jön a szezonváltás, az új kollekciók, színek, ezért még nehezebb a helyzet. Megfogadtam, hogy csak olyan termékeket fogok megvenni, amiket még egy bizonyos idő után sem tudok keverni a fejemből. Állandó termékeknél nálam ez az idő legalább 3 hét, limitált kollekcióknál 1 hét.

Én ezeket a "szabályokat" fogom követni a következő hónapokban. Dokumentálni fogom, hogy mik fogytak el, miket vettem és havonta mennyit költöttem.  

A következő bejegyzésben megmutatom, hogy én hogyan alkalmazom ezeket a szabályokat és miket szeretnék felélni.

Mit gondoltok a szabályokról? Ha van valami jó ötletetek, amitől még eredményesebb lehet, akkor írjátok le nekem, ezzel is segítetek. És ha nektek is sok felesleges cuccotok van, akkor csatlakozzatok hozzám!

11 megjegyzés:

  1. Én kb. ugyanezt kezdtem el nemrégen. Nekem rengeteg testápolóm gyűlt fel és most azokat szeretném elhasználni. Egyúttal áttérni a természetes natúr kozmetikumokra. Tusfürdő, hajápolási dolgok terén is, de szerencsére azokból nem halmoztam sokat fel. Nagyon tetszik ez a poszt, szerintem én is írni fogom ezek után mik fogytak el, és mire van szükségem. :)

    VálaszTörlés
  2. Én sikeresen használok el nemsokára két darab testápolót, hogy "megvehessem" a hőn áhított Nivea Expresst^^ Illetve most a spiráljaimat élem fel :) Sok sikert mindenkinek!

    VálaszTörlés
  3. Ez egy nagyon jó és hasznos post lett! Én is próbálok nagyjából az itt felsoroltak szerint vásárolni, pontosabban nem annyira vásárolni, de olyan nehéz, főleg egy szép rúzs vagy szájfény esetében mmmmm

    VálaszTörlés
  4. Köszi lányok :) Majd beszámolok az eredményekről.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon hasznos bejegyzés! Én is igyekszem mostmár körülbelül így vásárolni, de sajnos még még elég sok az impulzus vásárlás, és olyankor nem tudom megállni, hogy ne vegyek meg valamit.

    VálaszTörlés
  6. Köszi :) Én eddig elég jól tartottam magam hozzá, de egy E.L.F. akciónak nem tudtam ellenállni :P

    VálaszTörlés
  7. Na klassz ez a projekt! Remélem sikeres leszel! Én is igyekszem a sajátom szerint alakítani az életem...:) Aztán meglátjuk.

    VálaszTörlés
  8. Köszi :) Sok sikert neked is!

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szépen összeszedtél mindent. Én is hasonlóképpen kezdtem el kialakítani szokásaimat, de még ne vagy elég erős. Én is mostanában kezdtem el gondolkodni egy módszeren, és te nagyon jól összeszedtek azokat amikből nekem több is eszembe jutott, plusz adtál még egy-két hasznos tippet melléjük.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen! Szerintem ha egy kicsit odafigyelünk ezekre a dolgokra, akkor tényleg tudatosabbak leszünk és nem fog ellepni minket a rengeteg felesleges sminkcucc. Ha belevágsz, akkor sok sikert! :)

      Törlés